Dag 15 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Jillen, Anne H. en Susan

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

19 Juli 2014 | Ghana, Cape Coast

Dag 15
Door: Jillin, Anne H. en Susan
Vanmorgen was het weer vroeg opstaan, want de tassen moesten om 7 uur beneden zijn. We wilden zo vroeg mogelijk vertrekken, omdat ons een lange reisdag te wachten stond. De tassen werden op ons vertrouwde busje gelegd en alles werd klaar gemaakt voor vertrek. Het ontbijt was niet zo uitgebreid als normaal. We aten onze boterhammen op het vuistje, want niemand had zin om zo vroeg te gaan afwassen.
Om kwart voor 8 was alles netjes opgeruimd en hadden onze sterke buschauffeur en gids alle tassen al op de bus gestapeld.
Na een fotoshoot met Mariëtte en Moses was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Na veel knuffels en kusjes zaten we met z’n alle in de bus en reden we het schoolplein af. We werden uitgezwaaid door alle kindjes, heel lief en ontroerend om te zien.

Na 2 uur rijden was het tijd voor een plaspauze en wat rek en strekoefeningen. Hierna hebben we nog anderhalf uur gereden en ondertussen was het al 12 uur, dus tijd voor de lunch. De lunch werd ingekocht bij een tankstation en mocht iedereen zelf uitzoeken met als gevolg dat we een koekjes en cake lunch hadden. Wat heeft iedereen hiervan genoten!
Na deze voortreffelijke lunch gingen we weer 2 uur tegen een rechte weg aankijken. Dit vonden de meesten toch wel slaapverwekkend, want veel mensen lagen te slapen waaronder ook enkele begeleiders ;). De grenzen van de verschillende dorpjes waren goed te zien, doordat ze werden afgewisseld met grote stukken groen. Ook hebben we veel slecht gebouwde hutjes, niet afgebouwde huizen en ontzettend veel troep langs de weg gezien, waaruit weer blijkt hoeveel armoede hier is.

De volgende stop was bij de slavenrivier waar we ook allemaal even snel een plasje konden doen. Na onze blazen geleegd te hebben, kregen we een rondleiding en uitleg over de slavenrivier. Eerst werd ons van alles verteld over slavenmarkten in Ghana aan de hand van een kaart. Vervolgens liepen we door naar de slavenrivier. Er hing een hele rare geur en het was bizar om te weten dat hier vroeger duizenden slaven gewassen en verkocht werden. Er was ook een “wall of return” hier heeft Laura B. de naam van onze school opgeschreven.
Na deze indrukwekkende stop vervolgende we onze reis richting Cape Coast. Na anderhalf uur rijden zagen we aan de linkerkant de oceaan en ontzettend veel palmbomen. Dit was voor iedereen toch wel een hele opluchting, omdat dit een teken was dat we eindelijk in Cape Coast aangekomen waren.
De wegen hier zijn heel anders dan in Nederland. Ze hebben alleen maar een hoofdweg en verder niks van zijwegen. Als er al een zijweg is, dan zit deze vol met hobbels en kun je het nauwelijks een weg noemen. De weg naar het resort was er ook zo een: smal en vol gaten. Toen we eenmaal iets verder de weg in reden, kwamen we midden in de dorpjes en zagen we steeds meer armoede.
Een aantal hobbels en gaten verder kwamen we om kwart voor 6 eindelijk aan bij het resort (wat je meer een hostel kan noemen, want we slapen in slaapzalen en hebben buiten douches en wc’s. Wel erg gezellig en we liggen vlak voor de oceaan. Super om ’s morgens wakker te worden met het geluid van de golven).

Na het indelen van de slaapzalen liep iedereen meteen het strand op om naar de oceaan te kijken. Al snel moesten we terug en konden we onze tassen binnen zetten. Om half 7 hadden we ons buffet. Dit bestond uit rijst/ mie, kip satésaus, bolognese saus, red red en kippenpootjes. Ondanks dat de bolognese saus erg pittig was, vond iedereen het super lekker.

Na het avondeten ging iedereen gezellig bij het kampvuur zitten. Er was ook nog een groep leerlingen uit Schotland aanwezig, deze waren erg gezellig en hier hebben we tot in de late uurtjes mee gekletst.
Nu gaan we lekker naar bed toe want morgen gaan we naar een ander strand 

Dikke kusjes en knuffels aan iedereen!
De strandgenieters in Ghana
Ps: Super vet dat vliegen en al helemaal dat je zelf mocht, ik zie je al helemaal voor me en ga maar lekker genieten van het kamp  en pap en mam ik heb mijn oplader gelukkig een aantal dagen geleden gevonden xxx Anne
Ps: Martijn nog proficiat mit dien verjoardaag! Bietje laat mer toch hiel veul leve groetjes oet Ghana!
Frenz, ongeluifelijk totse in dien vakantie op de laptop zits! Hubse doa uberhaupt waal tied veur? Haha! Tot euver ein paar nachten en hiel veul plezeer veur uch allemoal op zomerkamp!!
Mam, hopelijk hilse t die drie nachten nog waal ff vol en geneet noe nog mer ff van de rust want es ich truuk bin dan kal ich dich de oeren van de kop aaf!
Leefs, Suus

• 19 Juli 2014 - 23:33

Trudi:

Zo dat is een lange rit naar het resort! nou daar kijk ik van op koekjes en cake als lunch?? hat gedacht dat jullie nu wel wat anders gewend waren. maar ja geen kokkin zeker? de slaven rivier zal inderdaad wel indruk wekkend zijn zeker als je er een verhaal bij hoort. en dan nu weer schotten ontmoet jullie worden wel wereldwijs en taal gevoelig. hoop dat jullie morgen niet zo'n hele lange rit hebben als vandaag, maar in ieder geval welterusten en veel plezier morgen.... groetjes Trudi

• 19 Juli 2014 - 23:50

Joshua:

Hey allemaal,

Lekker in een resort genieten van de zee en allemaal leuke dingen. Veel plezier gewenst!

@suus, op zomerkamp is het gezellig, lezen vol spanning ook de blogs. Nog veel plezier daar en tot woensdag. Kus en knuffel voor jou!

Greets,

Joshua

• 20 Juli 2014 - 08:24

Maurice En Martine:

Hoi Anne,

fijn om te horen dat je dat ding toch gevonden hebt. We wensen jouw en natuurlijk de hele groep een heel fijn verblijf in Cape Coast. Wat een contrast: zo zie je een heleboel armoede en ellende en zo heb je schitterenste uitzicht op de oceaan en lig je aan het strand te genieten tussen de palmbomen.
    Het is jullie gegunt. Veel plezier en tot snel.