dag 11 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu dag 11 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

dag 11

Door: Sharyn en Jhenna

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

15 Juli 2014 | Ghana, Sunyani

Hé allemaal,
Na een hele fijne dag gisteren, waar we allemaal een beetje zijn bijkomen maar vooral plezier hebben gemaakt als groep, ging vanochtend weer lekker vroeg de wekker. Want om kwart voor 7 werden wij alweer bij het ontbijt verwacht. Na het gebruikelijke ontbijtje konden we met goede moed naar de school vertrekken. Na een kleine wandeling van een kwartiertje kwamen we aan bij de South Ridge Model School. Dit was de tweede school die we deze reis hebben bezocht. Tegenover de eerste (die in voorgaande verslagen is vermeld) was deze school een stuk minder gedisciplineerd, minder schoon en had deze school minder materiële benodigdheden. Wel werden we net zo warm en hartelijk ontvangen.

We stonden even te kijken van het feit dat ze met drie leerlingen een schoolbankje moesten delen. In koor verwelkomden ze ons in elk lokaal. Mozes, onze grootste fan, liet ons natuurlijk weer vaak ons reislied zingen. Hij krijgt er maar geen genoeg van. Misschien moeten we het hem maar eens leren! Hij vertelt elke keer weer de betekenis van ons lied. “Black or white, we’re equal” is toch wel zijn favoriete zinnetje. Na onze zangkunsten te hebben getoond, lieten ze ons even zien hoe het moest. Zelfs de allerkleinsten zongen uit volle borst mee.

Na al dat gezang was er tijd om de leerlingen van onze eigen leeftijd wat beter te leren kennen. Het ging van gesprekken over naam, leeftijd en tradities tot aan gesprekken over het huwelijk en kinderen. In al het enthousiasme van beide partijen is er morgen afgesproken dat er morgenvroeg een voetbalwedstrijd zal plaats vinden. We hopen op de winst natuurlijk, maar nadat uit de gesprekken bleek dat de meeste prof voetballer willen worden zijn we hier nog niet zo zeker van. Na de bijzondere kennismaking werd het voor hun tijd om weer te gaan blokken voor hun examens. Voor ons om terug te keren naar het weeshuis want daar lagen weer genoeg klusjes op ons te wachten. De muren in de dining hall werden verder geschilderd, de buitenmuur van het weeshuis kreeg ook nog een verflaagje en natuurlijk moest het schoolplein weer geveegd worden. Nadat we ons flink in het zweet hadden gewerkt stond er als lunch weer een lekkere tomatensoep op ons te wachten. Nadat iedereen zijn buikje vol gegeten had, stond Belana nog een paar keer op. Want oh wat vind ze die soep heerlijk. Misschien een tip voor haar ouders? Na al dat harde werk was een pauze zeer geliefd en heeft ieder op zijn eigen manier gebruik gemaakt van deze twee uur. De meeste, waaronder wij natuurlijk, kropen even terug in bed. Maar er werden ook spelletjes gedaan en de fanatieken onder ons gingen nog even door met werken. Applausje voor deze toppers! Maar aan elke pauze komt een eind en werden we allemaal vriendelijk verzocht om weer verder te werken. Dus, vegen maar weer.. Maar we kunnen jullie met vreugde mededelen we zijn eindelijk klaar!! Wel zijn de benodigde zakjes water er doorheen gegaan en konden we wat later aan tafel gaan zitten voor het eten. Wat vanavond bij iedereen behoorlijk in de smaak viel. Vandaag stond op het menu: Ghanese nasi met sla en natuurlijk het fruit niet te vergeten. De corvee ploeg (waaronder wij) begon weer vrolijk aan de afwas en het vullen van de waterton. Romée ging met haar schilderteam weer verder in de dining hall. Een groepje is gaan elastieken en we kregen weer een geweldige show van de kindjes van Hannukah (of zoals Jos en Stef het noemen “Hakkunah”) die hun dans voor de opening weer gingen oefenen. Nu gaan we met zijn allen gezellig de langverwachte reacties van de afgelopen dagen teruglezen. Dus blijf vooral allemaal reageren, de reacties zijn zeer geliefd.
Dikke kus voor iedereen,
Sharyn en Jhenna.

p.s. Britt, je krijgt de groetjes terug.
p.s. Iedereen thuis en Ivo, ik mis jullie. Kusjes Sharyn

• 15 Juli 2014 - 00:11

Mark:

Hallo Ghanagangers ,

Geniet de laatste 3 dagen maar goed in het weeshuis.
    Want jullie gaan het missen.

En Pleun , nu ik je stem weer gehoord heb, kan ik niet wachten om nog eens te bellen .
    En helemaal om je te zien, 9 nachtjes nog.

Slaap zacht samen,

Groetjes uit Amstenrade

• 15 Juli 2014 - 00:50

Paul En Lia:

Hallo Ghanagangers

tja de laatste week in Hannukha is begonnen
    en zo te horen zijn jullie die weer goed begonnen.
    ook vanavond was er een stukje over het weeshuis te zien op SBS6
    we nemen alles op
    nu even naar jillin, onze viervoeter heeft weer zijn jaarlijkse prik gekregen, alles oke hij kan er weer een jaartje tegen.
    voor morgen heel veel succes met de voetbalwedstrijd.
    geniet nog van de dagen ,maak maar veel foto,s van alles
    dikke kus en slaap lekker.
    pap en mam

• 15 Juli 2014 - 00:52

Joshua De Lange:

Hallo Ghanagangers,

Na een welverdiend dagje zwemmen vandaag natuurlijk weer hard aan de slag. Wat mij altijd opvalt aan jullie blogs is dat het eten wel tot in de diepe details wordt verteld. Jullie hebben het maar goed daar.

Zijn jullie ook in Hakkunah (leuke woordvinding Jos en Stef) als de school wordt geopend?

Ff voor Susan: Mijn vader heeft een neef in Amerika die ik vanavond gemaild heb. Binnen twee uur kreeg ik een reactie en ik sta boven aan zijn prioriteiten lijst om iets voor mij te regelen. Hij is contact aan het leggen met vrienden die een zeer grote supermarktketen in het zuiden van de VS beheren. Dit was te goed nieuws om niet direct met je te delen, je begrijpt wel hoe blij ik ben na lang lang wachten.

Allemaal nog veel plezier gewenst in Ghana, geniet er maar goed van!

Groetjes uit het zonniger wordende Nuth,

Joshua

• 15 Juli 2014 - 06:11

Sandra Van Graven-Rugl:

Wat goed dat jullie de kans krijgen om ook andere scholen te bezoeken. Zo zien jullie nog beter hoe belangrijk Hanukka is voor de kinderen daar. Nogmaals petje af voor Marriet en Mozes en alle vrijwilligers, waaronder JULLIE!! Selma is vanmorgen gestart met de Nijmeegse vierdaagse en ik hoop dat ze het volhoudt (ik heb haar ook nog een beetje gesponsord). De wedstrijd zal wel spannend worden GOGOGO SMC!!! Wel jammer dat jullie niet meer daar zijn bij de opening, maar ik denk dat jullie ook wel blij zullen zijn als jullie weer naar huis kunnen ;) (wij tenminste wel) . Werk en geniet nog maar lekker even. Groetjes Mama , Papa , Jordy , Beau , Senna en de rest van de beestenbende xxxxxxxxx

• 15 Juli 2014 - 07:57

Debbie En Fred:

Hallo kanjers!

We zijn blij dat we weer een mooi verslag van jullie hebben gekregen, de foto's van zondag waren ook heel erg leuk, maar het is nog leuker om over jullie avonturen te kunnen lezen. Het lijkt ons heerlijk, even een dagje zwemmen tussen de bedrijvigheden door, dat hebben jullie ook dik verdiend! Het is fijn om te weten dat jullie prima verzorgd worden, want over het eten hebben jullie niets te klagen (terwijl we daar voor de reis een beetje bang voor waren, hè Romée, heb je het gedroogde fruit voor niets meegesleept in je bagage ;) ).We zijn blij dat we het (nog) druk hebben met werken, zodat de tijd sneller lijkt te gaan, want het is echt niet hetzelfde hier thuis zonder jou (saai, saai, saai zonder jouw gekwebbel!). Voor straks heel erg veel plezier en succes met jullie voetbalwedstrijd en geniet maar lekker want voor jullie het weten is het avontuur weer voorbij... Dikke XXX en knuffels we zijn trots op jullie!

• 15 Juli 2014 - 09:22

Petra, Axel En Elian:

Even een speciaal berichtje voor Elian; we hebben er een nieuw buurjongetje bij; Diana en Roy zijn gisteren 14 juli de trotse ouders geworden van LOU!
    Leuk he; ook weer iets om op te verheugen als je straks thuis komt.

Jullie dagje vrij ziet er echt relaxed uit. Heerlijk na al die flinke inspanningen. Dat geeft weer wat extra energie voor de komende dagen. Volgens mij maken jullie er echt een prachtige locatie van; iedere dag wordt alles beetje mooier ... maar dat hebben de kindjes en alle vrijwilligers daar dik verdiend!
    Bijzonder en mooi dat jullie daar allemaal een steentje aan bij hebben gedragen.

Maak er nog maar een feest van de laatste dagen in het Weeshuis.
    Wij denken heel veel aan jullie en zijn blij met ieder verslagje en foto's.
    Elian; ik moet je speciale groetjes doen van zowat het halve dorp; echt zo leuk dat iedereen met je mee leeft en vraagt naar al je belevenissen. Niet alleen wij missen je ...... Veel liefs.
    Pap, Mam en Ruben.

• 15 Juli 2014 - 09:29

John & Lean :

Gisteren een sms-je met de opdracht "Bel naar dit nummer. Groetjes uit Ghana." Nou maar direct gebeld en groot was onze verrassing dat we direct Belana aan de telefoon kregen. We hebben een hele tijd met elkaar gesproken en Belana bleef maar leuke dingen vertellen over alle avonturen die de groep daar meemaakt.
    Ja jullie hebben het daar zeker naar de zin en beleven echte avonturen. Hopelijk kunnen we binnenkort nog eens even bijkletsen, want het was echt fijn om je even te horen.

Wij geloven hier best dat Belana verschillende keren is opgestaan voor de tomatensoep. Dit is haar favoriete soep en daar kan ze wel een paar borden van op.

Jullie gaan zometeen aan de voetbalwedstrijd beginnen, nou ik hoop dat jullie winnen en vooral geen blessures oplopen :)

Hier wordt het weer beter en voor het weekend staat 30 graden (en onweer) op het programma. Vrijdag vertrekken jullie al weer naar de kust en is de terugreis langzaam maar zeker begonnen. Eerlijk gezegd zijn we langzaam ook wel weer een beetje blij als jullie weer allemaal terug zijn.

Even voor alle ouders en achterblijvers: Schrijf op deze en andere blogs, want Belana vertelde dat dit een hoogtepunt van de avond was als ze allemaal onze reacties gaan lezen. Ze lezen echt allemaal de reacties en kijken er erg naar uit! Dus schrijven allemaal!

Kus en knuffel voor jullie allemaal en speciaal voor Belana :))

• 15 Juli 2014 - 09:40

Trudi:

Hoi allemaal ik sta versteld van jullie omschakelings vermogen... van een heerlijk zwembad met ligstoelen en drankjes en eten.....weer volop aan de arbeid. Maar vooral de indrukken die jullie opdoen zoals met z'n drieën in een schoolbankje met weinig materiaal en al het onderhoud wat gedaan moet worden. Tja het gaat niet vanzelf en ze zullen vast onwijs dankbaar zijn voor alle hulp die jullie geven.
    Nog een paar dagen dan zit het er weer op behalve voor Lotte dan die gaat nog even verder op avontuur met pa, ma broer en zus. Geniet nog even lekker met elkaar en beschrijf voor al het eten het geeft mij weer inspiratie!! groetjes Trudi

• 15 Juli 2014 - 09:52

Eugene & Noelle:

Hallo Allemaal,

De vrije dag zal jullie wel goed hebben gedaan ,na zo'n eerste week flink aanpakken..Na het lezen van de blogs hadden jullie deze ook zeker verdiend. Zo te zien op de foto's is de sfeer in de groep erg goed, en dat is natuurlijk zeer belangrijk. In het zwembad stralen jullie allen plezier en vreugde uit.
    De eerste week zit er al weer op ,geniet de resterende periode nog met volle teugen .
    Veel plezier met het voetballen .

Femke, wij hebben na jouw terugkomst ,van 1 juli t/m 15 aug. , de zaak gesloten, wij hebben nog niets vastgelegd ,dus wij kunnen nog alle kanten op.

Jongens en meisjes nog veel plezier vandaag !
    Eugene

• 15 Juli 2014 - 12:00

Noelle Denie:

Ha die lieve Fem

Sorry maar even een persoonlijk berichtje, je gelooft het of niet maar ook pap is aan het verven geslagen ha ha ha ha ik verklap nog niet wat dat zal je wel zien als je thuis bent in ieder geval geen schooltje grapje!!!!!!!!!!!!
    Ik mis je maar ben ook heel blij om te zien dat jullie je goed amuseren en wat die zwempartij betreft ik heeeeeeeeeeeeel trots op je schat tot gauw en hele dikke knuffel van mam en papxxxxxx

P.S is er dan nog een anderen blog dan deze ?

• 15 Juli 2014 - 12:25

Louise & Carin:

Hallo allemaal en in het bijzonder onze kanjer Jillin,

Wat heeft het jullie goedgedaan die vrije dag. De motor is behoorlijk opgeladen om er weer flink tegenaan te gaan. Nee, deze reis zal jullie niet in de koude kleren (grappige woordspeling met die warmte daar) gaan zitten. Het is geweldig hoe jullie iedere dag de draad weer oppakken en doorgaan met alle werkzaamheden, leuk of niet maar ja het moet toch gebeuren want dat is en blijft het doel van jullie reis.

Jillin, we maken even een vergelijking tussen jullie daar en wij thuis.
    Wij nemen ook de verfkwast ter hand en zijn met de vloer in onze "diningroom" bezig. Onze keuken hebben we voor een groot deel afgebroken vanwege de verbouwing. Dus voor ons wordt ook diverse avonden gekookt en zijn we uitgenodigd om lekker aan te schuiven. We hebben een voordeel; we maken geen deel uit van de corveegroep, jippie. hahah. Je ziet overal in de wereld bouwen en verbouwen mensen aan dat wat hun huis genoemd wordt. Ieder naar eigen maatstaf en zo hoort het.
    De mensen daar bij jullie zouden zich misschien niet eens "thuis" voelen in onze huizen, hoe mooi ook.
    Liever we weten zeker dat je nu anders tegen dingen aankijkt en deze reis zal je leven verrijken.
    Geniet nog volop van deze ervaring, het is bijzonder geweldig om jullie op de voet te volgen.
    Selma van Dijk is weer gestart met haar "lopen voor Hannukah" want de 4-daagse van Nijmegen is begonnen. Wat zou het toch mooi zijn geweest als jullie aanstaande vrijdag haar als groep van Hannukah, hadden kunnen binnenhalen op de Via Gladiola, als de 4-daagse eindigt. Maar goed dat is helaas niet zo. De weersvooruitzichten hier zijn prima.....in het weekend gaan we de grens van 30 graden weer aantikken. En ook als jullie thuiskomen is het nog aangenaam......dus wees gerust.
    Voor nu............ons kluswerk wacht en we kijken uit naar nieuwe foto's.
    Veel liefs en dikke kus van jouw tantes oet Gebrook, Louise en Carin

• 15 Juli 2014 - 13:49

Coby Rosenboom:

Hoi lieve sharyn.
    Ook wij missen jou. We plakken trouw elke dag een sticker op de aftelkalender.
    Ik zie leuke foto's hier op de blog en mooie verhalen.
    Afgelopen zondag ook gekeken naar hart voor hannuka.
    leuk als je het dan herkent van de foto's .
    geniet nog maar daar en ik kijk uit naar de foto's en verhalen.
    Dikke kus van mama magaly yannick ruud en maëlynn.

• 15 Juli 2014 - 13:54

Audrey:

Heerlijk een dagje vrij en lekker afkoelen in het water. Tussen de drukke maar leuke werkzaamheden door is dat wel verdiend, toch.
    Leuk om af en toe een foto van jou (lau) te zien langs komen. Lau, het is rustig in huis, waardoor we je extra missen (m.n. ik). Maar goed, het aftellen is begonnen. We krijgen veel vragen over hoe het met je gaat en zijn benieuwd naar je belevingen. Je krijgt dan ook van velen groetjes en wensen je succes en vinden het geweldig en zijn supertrots dat je dit mag meemaken. Zoals je weet zijn we zaterdag in Vleuten bij de familie-bbq en geheid zal daar ook Ghana ter sprake komen. Ik heb omi enkele foto's laten zien, en ze vind het geweldig! Ze mist je en zegt dat ik je de groetjes moet doen en vraagt telkens hoe lang je nog weg bent. Elke keer weer....
    Maar goed, geniet nog van de tijd daar en van het werk in en om het weeshuis en van de kids. Geef de kids een knuffel van mij. We zien weer uit naar de volgende foto's en verslagen.
    Liefs en een dikke knuffel van ons, pap, mam en mies. Ohja en van Loewie natuurlijk.

• 15 Juli 2014 - 17:53

Chantal:

Ha lieve Stef en alle andere Ghana-gangers.
    Ik heb vorige week niet gereageerd omdat ik met Frederique (Stef zus) een aantal dagen naar Rome ben geweest. We hadden daar geen wifi. Nu ik lees dat jullie het heerlijk vinden dat we reageren zal ik even inhalen. Ik ben helemaal bijgelezen en ben superior wat jullie allemaal daar dien voor je medemens. Ik duim dat jullie in de voetbalwedstrijd de Nederlandse eer hoog houden. En Stef, ik ben benieuwd wat t betekent als je iemand 'Hoofd' noemt, want zo heeft Frederique me in Rome de hele vakantie genoemd omdat jij dat bij haar altijd doet. Nou ja soms noemde ze me moedereend of kortweg eend, omdat ze steeds als een kuiken achter me aan waggelde.
    Ik zie uit naar de score en foto' van jullie wedstrijd. Ik hoop ook dat je weer helemaal opgeknapt bent.
    Dag lieve sjat en alle anderen, tot 't volgende berichtje
    Chantal oftewel eend....enne. ...Hakkunah Matata met ze allen

• 15 Juli 2014 - 18:19

Diana Marcel En Mika:

Hallo allen,

Wat leuk om te lezen dat jullie de reacties zo waarderen.
    Grappig dat jullie telefonisch contact hebben gehad met het thuisfront om in een aantal minuten al je avonturen te vertellen.

Het zwemgebeuren ziet er heerlijk uit. Fijn zo een dagje tussendoor om even te relaxen en Bij te komen. Welverdiend.

Het weeshuis ziet er volgens mij al prachtig uit met al die klusjes die jullie daar hebben gedaan.

Ik hoop dat jullie het voetballen winnen dus hup Holland hup.

• 15 Juli 2014 - 19:21

Ivo:

He sjattie (Sharyn),

Wat leuk om al die verhalen te lezen! Iets waar ik elke avond naar uit kijk.
    Geniet nog maar goed van de laatste paar dagen daar.
    Ik ben al af aan het tellen, kan niet wachten totdat ik je eindelijk weer kan zien..

Ook aan de rest van de club heel veel plezier nog!

Ivo

• 15 Juli 2014 - 20:29

Ouders Kenia:

hoi lieve kenia en lieve alle andere matatas
    heerlijk zo daagje lekker aan het zwembad zitten en af en toe een lekkere plons , haha het eerste wat ik dacht is zo die zijn weer voor eventjes helemaal schoon, maar dat zal voor korte duur zijn ,want de handjes moeten weer uit de mouwen.

Wat fijn Kenia om je stem weer even te horen en dat alles goed gaat met je, en wat zijn wij hier ongelooflijk trots op jou.

Na de geweldige raportage uitzending van hart voor Hannukah heb je niet alleen een gevoe,l maar nu ook een beeld van jullie doelstelling om dat schooltje zo snel mogelijk op te knappen, en wat een lieve mensen zijn Moses en Mariette toch en wat dragen wij deze mensen een warm hart toe , maar ook Selma van dijk haar gaan we volgen met de 4 daagse en hopen dat ze zoveel mogelijk geld binnen haalt...go Selma go

wij gaan ons nu weer zitten te verheugen op jullie volgende verslag,geniet allemaal extra van jullie laatste dagen in het weeshuis en een dikke knuf aan alle kindjes en lieverd voor jou nog een extra knuffel van onsxxx