dag 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu dag 3 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

dag 3

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

06 Juli 2014 | Ghana, Accra

Zondag 6 juli 20.00uur
Door Elian en Susan
‘Hanukkah it is!’
Wat een dag en wat een wedstrijd! We stonden allemaal op met nog steeds het fantastische gevoel van gister avond. We kregen een lekker ontbijtje en ik (Susan) werd verrast met cadeau’s en kaarten uit Nederland en van de Ghanagroep, want ik vierde vandaag mijn 18de verjaardag. Met een versierde bus begonnen we om 9 uur aan een de rit naar Kumasi. Na ongeveer 2 uurtjes rijden kwamen aan bij het Ashanti Palace. Hier woonde vroeger de Ashanti koningen, maar wordt nu gebruikt als museum. De Ashanti koning wordt ook wel de King of Gold genoemd vanwege al het goud dat deze man draagt. We kregen een korte film te zien over het ontstaan van het Ashanti volk en daarna een rondleiding door het paleis. Na een korte plaspauze gingen we snel door naar de Kumasi markt.
Het is zondag vandaag, dus vertelde de gids dat de markt gesloten is. Toen we aankwamen was het een complete mierenhoop. We zijn in polonaise achter elkaar door de markt gelopen. De geur van vlees, vis, specerijen, riolering, de Ghanese mensen en geuren die we niet konden herkennen gingen ons tegemoet. Wat een ongelofelijke ervaring. Deze markt zullen vele van ons niet vergeten. De mierenhoop, op een markt wat eigenlijk gesloten was, was enorm. We wederom kunnen ervaren hoe vriendelijk en gastvrij alle Afrikanen zijn. We werden door ontzettend veel mensen benaderd en geroepen (toen wisten we weer dat onze namen op de t-shirts stonden). Iedereen vroeg: How are you? Where are you from? En tientallen mensen riepen: Welcome to Ghana!!!
Ontzettend leuk om deze vrolijkheid en gastvrijheid te zien, terwijl deze markt er in werkelijkheid helemaal niet zo vrolijk bijlag. Tussen de honderden marktkraampjes door waren overal gaten in de weg, lag rotzooi en troep en lagen ontzettend veel mensen op straat te slapen. We zagen er zelfs een in een boom liggen (kan toch niet comfortabel zijn?!) Na deze indrukwekkende en bizarre ervaring zijn we doorgelopen naar het Cultural Centre. In het Cultural Centre waren in tegenstelling tot de gewone Kumasi markt, allemaal kraampjes met typische Ghanese spulletjes. Armbandjes, djembés, tassen, beeldjes, alles was hier te vinden. De perfecte plaats om souveniers te kopen, alleen zitten onze tassen nu nog zo vol met andere spullen dat we niet veel gekocht hebben.
Om twee uur zijn we doorgereden richting het weeshuis in Sunyani. De lunch werd overgeslagen (wat vrij normaal is hier in Ghana), maar werd volledig goedgemaakt met lekkere bananenchips, pinda’s en bananen die we langs de weg gekocht hebben.
Na een hobbelige busreis kwamen we eindelijk aan op de bestemming waar we ons allemaal enorm op verheugd hebben: weeshuis Hanukkah. We reden met de bus de parkeerplaats op en een storm van lieve, leuke, schattige, chocoladekindjes kwam ons tegemoet. Wat een blijdschap! Niet alleen de kinderen, maar ook wij allemaal. Opgelucht dat we eindelijk op deze mooie bestemming zijn aangekomen. We werden, naast de kinderen, ook verwelkomd door Mariëtta die ons vervolgens direct een rondleiding gaf en de slaapplekken wees.
We (Elian en Susan) kunnen met zekerheid zeggen dat het een super mooie locatie is. We liggen in de klaslokalen in het nieuw gebouwde schooltje recht tegenover het weeshuis, met goede matrassen, een klamboe voor iedereen en een eigen kokkin die super eten maakt. We hebben vandaag rijst met curry gehad en het was verrukkelijk!! De riolering in het weeshuis werkt nog niet, maar niet getreurd dan gaan we gewoon lekker back to basics. Met een emmertje douchen en de wc doorspoelen. No problemo!
De kinderen van het weeshuis zijn allemaal enorme schatten. Ze hebben voor ons gezongen, welkom geheten met een dikke knuffel en vervolgens hebben we elkaar wat beter leren kennen met een potje voetbal. Helaas werden wij, allemaal een paar jaar ouder en een stuk groter, volledig ingemaakt door deze kleine Robbens en van Persies. We voelden ons net Spanje, volledig ingemaakt door een team waar je het niet van verwacht, maar wat hadden we een lol!
Niet alle kinderen hadden zin om te voetballen dus een aantal van ons hebben gezellig zitten kletsen en snoezelen met de andere kindjes. We zijn ook nog op de babykamer geweest. Beetje jammer dat de bus niet meer zitplaatsen heeft, anders zouden we er zeker een paar mee naar Nederland nemen!
Nu zitten we allemaal aan de waterzakjes (de tijd van de flessen is voorbij, we gaan over op ‘tuutjes water’), maar dat drinkt zelfs nog beter! We gaan straks nog even kijken naar de kinderen die dansles krijgen ter voorbereiding van de opening van het schooltje en wie weet kunnen we ons ‘danstalent’ ook nog even laten zien.
De dag was net zo als gister een enorm leuke en indrukwekkende dag, met veel nieuwe en mooie dingen. We weten zeker dat iedere dag vanaf nu net zo ‘unne sjunne daag’ wordt en hopelijk ook voor de lieve kinderen hier. Daar gaan wij in ieder geval voor zorgen!
Lieve mama’s en papa’s, we zitten hier super goed, maak jullie geen zorgen en voor 12 dagen mogen wij ook even mama en papa spelen (en dat van 43 springende, energieke en vrolijke kinderen).
Heel veel liefs aan jullie allemaal in Nederland en adieë!
Elian, Susan en de rest van de toppers
PS. Dankjewel voor alle lieve berichten en kaarten die ik (Susan) uit Nederland gekregen heb. Ik heb een super verjaardag gehad! (nog steeds eigenlijk)

• 07 Juli 2014 - 00:09

Fred En Debbie:

Wat zijn we blij dat we net voordat we gaan slapen nog eventjes jullie prachtig verslag hebben kunnen lezen, super dat jullie zo gastvrij worden ontvangen en dat jullie op zo'n mooie plek zitten nu... Komen er ook weer foto's van jullie mooie avontuur? We zijn zo nieuwsgierig :) Lieve groetjes oet Kunder!X0X0X0

• 07 Juli 2014 - 00:12

John & Lean:

Wat een leuk geschreven verhaal. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie goede slaapplaatsen hebben. Slaap lekker allemaal, tot morgen :)

• 07 Juli 2014 - 00:16

Paul En Lia :

Hallo Allemaal daar in Ghana.
    Wat een leuk verslag,fijn dat jullie weer een mooie dag hebben gehad.
    Ook heeeeeeeeeeel fijn te weten dat jullie super goed zitten,en dat papa en mama spelen zal zeker lukken met al die tassen vol spulletjes.
    Maak er fijne dagen van voor de kids daar...... maar geniet zelf ook van dit alles.
    Voor Jillin lieve groetjes van papa mama oma en een lik van Bootz,en ook e groetjes van Leo Maria Sharon.
    Dikke Dikke Knuff.

• 07 Juli 2014 - 07:18

Trudi:

Ja hoor dit was een verslag waar ik helemaal in zat. Kon de polonaise helemaal meelopen en de geur die er hing rook ik ook. Nee voetballen doe ik niet maar ik heb wel gekletst en gesnoezeld, heerlijk om te lezen. Wat een luxe een prive kokkin en ach dan neem je het douchen met een emmertje voor lief en geen lunch is bij jullie ook geen straf, mmm lijkt mij ook wel wat.
    Ja hoor ik heb genoten van jullie verhaal!!
    groetjes Trudi

• 07 Juli 2014 - 07:50

Conny:

Lieve allemaal, wat is het toch geweldig dat wij dit zo op afstand kunnen meebeleven. Susan en Elian, prachtig verslag, ik heb gelezen en genoten alsof ik er zelf bij was. Maak er samen met de kindjes een geweldige belevenis van. Stan, dikke knuffel voor jou maar knuffel ook al die kindjes van mij! Ben superbenieuwd naar de foto's , kan niet wachten.

• 07 Juli 2014 - 08:13

Marlou:

Wat een heerlijk verslag van jullie belevenissen , je voelt/ ruikt /proeft bijna wat jullie ervaren , heel mooi beschreven.

• 07 Juli 2014 - 09:06

Petra, Axel En Ruben:

Hey Elian en Suusje,
    Wat een feest daar bij jullie! Geweldig dat jullie nu op de bestemming zijn en met zo'n welkom kan het avontuur eigenlijk niet meer stuk. Het zal een ervaring worden om nooit meer te vergeten. Geniet maar met volle teugen van alle kindjes en belevenissen daar.
    En heerlijk voor ons om zo'n enthousiast verhaal van jullie te mogen lezen; zo is het net of wij ook een beetje in Ghana zitten.
    Heel veel liefs; wij vinden het zo geweldig dat jullie allemaal deze mooie en waardevolle reis mogen meemaken. Inderdaad jullie zijn allemaal echte TOPPERTJES.
    Groetjes van ons allemaal / Petra, Axel en Ruben

• 07 Juli 2014 - 13:28

Noelle Denie:

wat een leuk verslag zo als jullie het beschrijven heb ik er al meteen een beeld bij ik zie jullie al lopen in die lange rij met al die gekleurde shirtjes indrukwekkend hoor voor die mensen en wat leuk om te horen dat voorgaande bezoeken al zoveel resultaten voor het weeshuis heeft opgeleverd zoals een nieuwe school lieve schatten nou is het jullie beurt om een steentje bij te dragen aan nog meer verbeteringen ik zou zeggen doe je best en maak er een onvergetelijke tijd van en wat die lieve kleine kindjes betreft neem maar mee ik heb nog plaats genoeg geef ze veel liefde en aandacht want dat verdient elk kind ik ben een beetje jaloers op jullie kan niet wachten op de foto's dikke knuffel van noelle en eugene

• 07 Juli 2014 - 16:36

Jos Riny Jorien En Gregor Keulen:

Hallo lieve Stan en alle andere Ghanagangers!
    Wat een belevenis tot nu toe! Wij hebben genoten van de verslagen. En verheugen ons al op het volgende relaas. Enne Stan, Gregor wil weten of je neus al verbrand is!! haha Goed smeren jongen !!!
    Groetjes aan allemaal van Jos, Riny, Gregor en Jorien Keulen.

• 07 Juli 2014 - 22:05

Pierre, Mireille, Laura, Gianluca En Snowke.:

Hé leeveke,

Wat een prachtig verhaal weer, en nu eindelijk op de plaats van bestemming.
    Lekker knuffelen met de kiendjes, en natuurlijk de handjes uit de mouwen steken.
    Heel veel succes met alles, en leeve er komen steeds meer tomaten in jouw moestuintje.
    Dat wordt eten straks. We zullen ze goed verzorgen!!
    Nach nach van os allemoal xxxx

• 07 Juli 2014 - 22:21

Liliane:

Wat een aandoenlijke foto's. Inderdaad die kindjes wil je alleen maar knuffelen.
    En Suzie, ben blij dat je alweer een jaar een onvergetelijke verjaardag had gisteren. Je maakt er een gewoonte van om het bijzonder te houden, super.
    Zo te zien ook al flink aan het werk geweest. Ga jullie gang en zorg dat ook de kinderen daar een onvergetelijke tijd samen met jullie mogen beleven. Jullie krijgen er veel voor terug, als ik die gezichtjes allemaal zie van de kinderen EN van jullie.
    Genieten maar.
    Groetjes aan alle Ghanagangers. en bedankt voor het delen van jullie belevenissen,
    Elke ochtend snel even kijken voordat ik ga werken!

Welterusten voor straks en gezond weer op morgenvroeg,
    Liliane

• 07 Juli 2014 - 22:36

Sandra :

Wat een mooie foto's!! Zijn jullie al een beetje gewend aan het weer en de omgeving? Ik zie dat jullie hard aan het werken zijn om alles op tijd af te krijgen. Klasse wat jullie daar doen !! Een hele dikke knuffel aan Minou van mij ;)

• 07 Juli 2014 - 22:37

Carin & Louise:

Hallo Jillin en andere Ghanagangers,

Wat is het goed om te zien en te lezen dat jullie verblijf in Ghana nu al een succes is.
    Mooi hoor........ dat roert ons enorm.
    Lieve Jillin, wat lijk je op je peettante......je bent niet alleen een junior globetrotter maar ook een kleine klusjesvrouw. Je weet toch wat Louise altijd zegt; eerst ergens anders oefenen en dan thuis uitvoeren.
    We zijn trots om te zien dat je zo lekker bezig bent en wat zal je blij zijn om te zien dat het resultaat heeft. Ik weet uit ervaring dat je dit nooit meer gaat vergeten. Geniet maar lekker en weet dat we uitkijken naar het verslag door jou en je reisgenoten geschreven.
    Lieve groeten van de tantes oet Gebrook die ook kluswerk verrichten.

• 07 Juli 2014 - 23:04

Paul En Lia:

Hallo Ghanagangers.

Wat een leuke foto,s.
    jullie zijn goed bezig.
    zijn jullie al gewend aan de temperatuur?
    we wachten vol spanning op het reisverslag van dag 4.
    en voor jillin goed bezig sjat .

groetjes van ons uit gebrook .en groetjes uit nuth.en niet te vergeten woeff woeff.