The last post......snik - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu The last post......snik - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

The last post......snik

Door: Simon,Stan en Laura

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

22 Juli 2014 | Ghana, Cape Coast

We zijn inmiddels gewend aan de Ghanese tijden, dus het geplande ontbijt van 08.00u wordt een uurtje later, as usual. Gelukkig smaakt het dit keer ook weer prima en kunnen we vandaag naar fort El Mina. Dit fort is één van de 54 forten die de kust van Ghana rijk is en inmiddels op de Unesco-werelderfgoedlijst staat. Dit fort stamt uit de 16e eeuw en in oorspronkelijk gebouwd door de Portugezen en hierna veroverd door de Nederlanders. De zogenaamde Portugese kerk die midden in het fort staat, is een van de oudste christelijke kerken op het Afrikaanse continent. De Nederlanders hebben deze kerk gebruikt als handelscentrum. In eerste instantie werden hier inheemse producten verhandeld als ivoor, goud en specerijen, later werd de slavenhandel de belangrijkste handelswaar. De slaven werden uit Ghana zelf en de omliggende landen gehaald en maakten dikwijls een voetreis van vier maanden eer ze in El Mina aankwamen. Hier verbleven ze dan vervolgens drie maanden en dan werden ze te koop aangeboden aan de slavenhandelaren. Als ze verkocht waren, werden ze gebrandmerkt met het teken van hun nieuwe eigenaar en verscheept naar Amerika. De slaven gingen door een poortje aan de zijkant van het fort en deze werd dan al vlug omgedoopt tot ‘the gate of no return’. Onze gids sloot af met de woorden: ‘dit nooit meer’, iets waar we ons allemaal in konden vinden. Ook de vismarkt stond op het programma. Elke werkdag, met uitzondering van de dinsdag omdat deze dag de zeegodin niet wil dat er gevist wordt, gaan de vissers in hun (gammele) bootjes de zee op om de netten uit te zetten. ’s Morgens worden deze binnen gehaald en de vrouwen verdelen de vis over de markt. Ter plekke wordt de vis dan schoongemaakt en in porties verdeeld. We herkenden weinig van de aangeboden vis, behalve de enorme tonijnen die letterlijk in mootjes gehakt werden. De geur was overweldigend (lang leve de Vicks Vaporub in een behoorlijk aantal neusgaten) en dit in combinatie met de drukte, zorgde ervoor dat we al vlug weer verder gingen.

Van El Mina ging het dan door naar Cape Coast. Cape Coast was tot zo’n 100 jaar geleden de hoofdstad van Ghana, maar de Engelse kolonisatoren verplaatsen de hoofdstad naar het gunstiger gelegen Accra. Tegenwoordig is het een gezapig stadje. We lunchen aan de kust. Het eten laat even op zich wachten, maar gelukkig wordt de tussentijd benut om te shoppen! Er wordt gewikt en gewogen, gehandeld en afgedongen en goede deals gesloten. Op het allerlaatste moment besluiten Femke, Amber en Kenia armbandjes te laten maken. Het zou vijf minuten duren…. Dames, we zijn in Ghana, dus die vijf minuten worden een uur. Maar goed, de rest van de bus wacht ‘geduldig’ en dan weer terug naar ons beach resort. Na een goede maaltijd het avondvertier; een djembé/dans show.

Simon

Hoi allemaal,

Dacht ik, Stan, het schrijven van de blog de hele reis te hebben ontweken, ben ik op de laatste dag alsnog het haasje.

Om 8:00 werden we verwacht voor het ontbijt, maar we zitten natuurlijk in Ghana, dus om 9:00 kwamen de eerste borden aan. Na anderhalf uur kwam de kok erachter dat hij niet genoeg eieren op voorraad had, dus werden dezen vervangen door pannenkoeken.

Na het ontbijt vertrokken we richting het Kakum National Park (de grootste toeristenattractie van Ghana) om daar de Canopy Walk te trotseren. We liepen ongeveer 20 minuten tot de eerste van de zeven beroemde touwbruggen in zicht kwam. Op 15 meter hoogte, lopend over een plank met een net, genoot de een van het uitzicht terwijl de ander zoals men dat zo mooi zegt zeven kleuren scheet. Maar complimenten aan iedereen, want niemand is achtergebleven!

Na het bezoek aan het park vertrokken we richting onze lunchlocatie, waar ons een leuke verrassing stond (op) te wachten. Op het eerste gezicht leek het een mooie vijver, maar toen verschenen grote ogen toen onze reisgids Wisdom vertelde dat er 40 krokodillen in deze vijver zwommen. Voor 1 Cedi, omgerekend €0,25, kon je met een krokodil op de foto. De meesten deden dat dan ook met een lach op hun gezicht.

Eenmaal aangekomen op de herberg begonnen de eerste zes meteen met een Djembéworkshop. Hierbij leerden we bepaalde beats en ritmes te spelen. De meeste mensen speelden de moeilijke beats feilloos, maar sommigen dachten ‘val toch in de gut’. Ik noem geen namen.

Jhenna.

Tijd voor het laatste avondmaal. Vanavond bestond het menu uit rijst, friet, spaghetti, kip, rode saus en fruit.

In het volgende deel van deze blog willen we Jos enorm bedanken. Hij heeft voor iedereen groene polo’s met de opdrukken ‘SMC Goes Ghana 2014’ en ‘Hanukkah Childrens Home’ inclusief logo gesponsord. Uiteraard meteen een groepsfoto nemen met de nieuwe shirts op het strand met de zee en palmbomen en een ondergaande zon en en en….. en toen was het sprookje over.

Morgenvroeg ontbijten we om 7:00 en vertrekken we om 9:00 (lees ‘proberen te vertrekken om 9:00 aangezien het ontbijt nog wel eens op zich wil laten wachten’). Klaar voor de drie uur durende busreis richting Accra om vervolgens Lotte op het vliegveld te ‘dumpen’. Zij reist door naar Burkina Fasso waar haar gezin al reeds is. Om 18:00 checken wij in en om 22:00 gaan we de lucht in.
Om 7:00 (Nederlandse tijd) landen we op Hollands grondgebied. Om 9:15 nemen we de trein Schiphol  Heerlen Centraal. We hopen om 11:51 aan te komen op spoor 5! Als er reistijden wijzigen zullen we dit laten weten via deze blog. Goed in de gaten houden dus!

De koffers/reistassen staan klaar en het laatste drankje wordt gedronken. Proost op een goeie vlucht en tot overmorgen!

Groetjes,
Stan
PS (door Laura Beaujean): Pap, mam, Sas en de res… iech hoop dat iech nog truuk kom murge ;)… Nadat Vincent me gisteren volgens mij al uitgehuwelijkt heeft aan zijn ‘kokosnotenvriend’ (die we toevallig vandaag weer tegenkwamen… Vincent??) en Renee me vandaag al opgesloten heeft in de ‘achtertuin’ (oftewel douche/toilet in de buitenlucht), begin ik me langzaam toch wel een beetje zorgen te maken ;)… Kom ik terug? Of toch dat stel geiten dat Jos al zo vaak voorspeld heeft? Was wel even een goede work-out; ontsnappen over het muurtje…. Vanavond de deur maar even ‘boobytrappen’ haha... (al slaapt Renee naast me…). Hopelijk tot woensdag ;)! xx Laura

• 22 Juli 2014 - 00:42

Mark Ramakers:

Hoi Pleun,

Geniet van de laatste nacht en dag in Ghana!
    Na lang aftellen komt het nu heel dichtbij , ik ben blij dat je woensdag weer bijme bent!
    Voor iedereen, welterusten en totWoensdag .
    Belangrijkste is dat jullie rustige en veilige vlucht hebben!
    Mark

• 22 Juli 2014 - 03:50

Marjo Beaujean:

Zo, heb nog nooit kokosnoten geproefd Laura, misschien wordt het tijd ;)!
    Wat jammer dat het er voor jullie alweer op zit, heb genoten van de blog en op deze manier zijn wij thuisblijvers ook veel over Ghana te weten gekomen en misschien nog fijner voor menigeen thuis: zo voelde het niet zo ver weg, wij waren zo toch wat dichter bij jullie allemaal!
    Wij wensen jullie allemaal een behouden terugreis (hopelijk zonder vertragingen hè Laura;)) en tot woensdag!
    Marjo

• 22 Juli 2014 - 07:22

Trudi:

wauw wat is dat voor mijn gevoel hard gegaan (jullie reis) Wat had ik dat fort graag gezien zeg dat lijkt me echt super gaaf! maar inderdaad "dat nooit meer" mmm die vismarkt hoef van mij niet zo ik loop hier al met mijn neus dicht langs de vis kraam en dat is maar een klein stukje ... goed idee die vicks zal ik onthouden.

Zijn jullie echt met een krokodil op de foto geweest? zo'n grote?? Kijk dat zou ik nu wel weer willen en durven... bedoel heb al 2 foto's waar ik met een grote wurgslang om mijn nek staat .. dus een krokodil bij mijn verzameling.. Ja ik ben ook best avontuurlijk hoor, het is bij mij alleen wat later begonnen!

nou Ghana gangers er is een einde gekomen aan jullie avontuur, wat een ervaringen hebben jullie opgedaan! Iedereen een hele goede reis terug naar nederland en bedankt dat ik van jullie avontuur heb mogen mee genieten!!
    Lotte jij een goede reis naar je pap en mam en Myrthe en Jesse ... ik ga daar weer verder met jullie avontuur!!

dikke knuf voor jullie allemaal!! Trudi

• 22 Juli 2014 - 08:13

Paul En Lia:

Hallo Ghanagangers.

Dit is dan de laatste blog vanaf Afrikaanse bodem.
    Wij hebben genoten van jullie verhalen en de foto,s geweldig gedaan,bedankt dat wij jullie op dee manier mochten volgen.

Wij hopen dat jullie een mooie afscheidsavond hebben gehad, met veel TAM TAM
    Nu klaar voor de terugreis.
    Maak er nog een fijne dag van samen.
    Wij wensen jullie een goede vlucht naar Nederland.
    Jillin lieverd tot morgen. xx

pap mam bootz en oma.

• 22 Juli 2014 - 08:31

Debbie:

We dachten dat jullie wensblog zo'n beetje de laatste blog was, maar wat een leuke verassing dat jullie toch nog de kans hebben gehad om ons allemaal weer op de hoogte te houden van jullie laatste avonturen in Ghana. Het bezoek aan Elmina zal zeker indrukwekkend geweest zijn, en wat dapper dat echt iedereen op grote hoogte over de bruggen heeft durven lopen...Tja zo'n vismarkt, en dan met die temperatuur, dan zal de Vicks zeker van pas gekomen zijn. Maar jullie hebben het wel eens meegemaakt. Wat lief van Jos om jullie nog van nieuwe shirts te voorzien, ben benieuwd hoe jullie uitzien met z'n allen! Voor vandaag en morgen wensen we jullie allemaal een hele veilige terugreis en voor Lotte een goede reis naar Burkina Faso!

Heel erg veel liefs, en tot morgen! Debbie

P.S. Ik ga nu chocolade kopen...mmmmm...wat gaat het worden...Bueno's...Toblerone...bonbons...of ??? :)

• 22 Juli 2014 - 08:51

Susanne:

Hallo allemaal,

Wat was het fijn om te lezen wat jullie daar in Ghana allemaal hebben gedaan. Super!!
    Maar ik ben ook héél blij als jullie weer allemaal terug zijn.
    Nog een gezellige dag samen en een goede vlucht.
    Tot woensdag.

Groetjes, Susanne

(Lieve Pleun ik verheug me op je verhalen en foto's. xxx)

• 22 Juli 2014 - 10:00

Carin & Louise:

Hallo allemaal en in het bijzonder ons petekind Jillin,

Afgelopen weekend moest ik (Carin) terugdenken aan de verre reizen die ik gemaakt heb. Zo tegen het einde van die reis als ik dan nog eens met het thuisfront gebeld had gaf ik altijd even door dat ik het lekker zou vinden om bij thuiskomst een lekkere kop koffie te drinken met een stukje ijstaart. Toen dacht hmmmm dat ga ik Jillin ook vragen. Wie schetst onze verbazing als we daar opeens die wensenlijst van jullie zien staan..........volgens ons zijn jullie Sinterklaas tegen het lijf gelopen.....hahah zoveel wensen, grappig om te lezen.
    We lezen op jullie blogs van de laatste paar dagen dat jullie je zeer goed geamuseerd hebben daar aan de kust. Fijn dat jullie als groep zo goed met elkaar konden opschieten want als dit niet zo zou zijn dan is Nederland opeens nog verder weg.

En dan is nu de tijd van "inpakken en wegwezen" aangebroken, jammer maar helaas. Een prachtig avontuur loopt ten einde maar wat een belevenis.
    Geweldig dat wij als thuisfront jullie zo konden volgen en op de hoogte bleven van alles (bijna alles) wat jullie daar uitgespookt hebben.
    Wij, de globetrotterende kasteelbuurvrouwen oet Gebrook, hebben dit met zeer veel plezier gedaan en we genoten ervan. We keken iedere dag uit naar jullie blog en vonden het geweldig om te horen dat jullie onze reacties ook samen terug lazen.
    Maak er nog een leuke dag van samen, want zo'n laatste dag beleefd ieder voor zich toch anders. De een wil pijlsnel richting vliegveld en naar huis en de andere lummelt nog wat rond en wil nog niets weten van thuis.
    Jillin, als jullie in Accra zijn kijk dan eens of je dat groene vliegtuig ergens ziet staan in de stad, je weet wel dat vliegtuig dat omgebouwd is tot restaurant!!!!!

Schiphol en de NS zijn in opperste paraatheid gebracht om jullie te ontvangen. Het station in Heerlen is met rood lint afgezet maar of dat voor jullie is of vanwege de bouwwerkzaamheden is ons onbekend.

We wensen jullie allemaal een goede en behouden terugvlucht.
    Tot morgen!!!

Veel liefs en bedankt dat jullie dit avontuur met ons wilde delen.
    Louise enCarin

ps. als het hier vandaag rustig is op dit blog.......................dan is iedereen thuis bezig om die waslijst met wensen van jullie af te werken.

• 22 Juli 2014 - 11:06

Noelle En Eugene Denie:

hallo lieve fem en alle Ghana reizigers ,

Richting Accra dat klinkt als muziek in mijn oren, voor jullie betekent dit dat voor jullie langzaam het einde van een mooi avontuur in zicht is een reis die jullie nooit meer van je leven zal vergeten.
    Maak er nog een mooie laatste dag van veel lachen en zingen met elkaar.
    Morgen zitten jullie in een vliegend hotel die jullie weer veilig in Nederland afleveren om vervolgens weer de reis voort te zetten met de trein naar Heerlen waar wij met z'n alle jullie staan op te wachten.

Een fijne vlucht toegewenst en TOT MORGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 22 Juli 2014 - 18:23

John & Lean:

The Last Post... een toepasselijke titel van de blog en zeker ook gezien het bezoek aan fort ('Dit nooit meer!') El Mina.
    Indrukwekkende weken, een indrukwekkende reis! Deze ervaringen dragen jullie voor altijd met jullie mee. Voor ons achterblijvers regelmatig ook indrukwekkende blogs, maar ook soms gewoon leuk, grappig en informatief.

Ontzettend bedankt dat jullie de tijd namen om alles te delen. Het heeft het achterblijven voor ons verzacht. We maakten ons zoveel zorgen dat we niks zouden horen, geen telefoons, geen berichten, geen contact. Maar de dagelijkse blog, de twee schitterende telefoontjes maakten dit allemaal voor ons mooi en draaglijk!

Nu is alles ingepakt en terwijl ik dit schrijf zijn jullie al ongeveer bij het vliegveld en staan op het punt om in te checken. Dan de nacht door vliegen, en morgenvroeg nog even 'afzien' met de trein naar Heerlen.

11:51 Uur, spoor 5, station Heerlen, daar staan we jullie allemaal op te wachten! Goede reis, ben voorzichtig en tot morgen!

en een extra dikke knuffel en kus voor Belana!