dag 12 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu dag 12 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

dag 12

Door: Stef en Vincent

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

15 Juli 2014 | Ghana, Sunyani

Dag 12 ofzo

Vandaag was waarschijnlijk een van de vetste dagen tot nu toe. Om 9 uur vanochtend gingen we volgens afspraak tegen een lokale school voetballen. We hadden alles zeer professioneel geregeld. We hadden een aanvoerder (Vincent), Bal, vaandel, kleding en een scheids. Toen we in eerste instantie op de school aan kwamen bleken ze een enorme sportdag voor de hele school gemaakt de hebben. Maar wij wilde eerst gaan voetballen dus na een half uur stonden we dan echt op het veld. Eerst zongen we als Nederlanders ons volkslied, waarna het Ghanese volgde. Na ons volkslied gingen we ons klaarmaken voor onze wedstrijd, onze aanvoerder liet ons duidelijk weten wat we moesten doen. We gingen in een kring staan en hij zei ‘’het gaat vandaag niet om het winnen, maar het gaat erom dat wij de meeste doelpunten maakten van de wedstrijd.’’ Ook volgde daarop ‘een manier om de meeste doelpunten te krijgen is door de tegenstander niet te laten scoren.’ We speelde in een 6-2-2 formatie met 2 wissels. Toen begon de wedstrijd met voorin Stef en Kenia, als middenveld Vincent en Elian en als verdediging Harry, Britt, Lotte, Anne H, Susan, Belana en dan als ster keeper Jillin. Na een half uur was de rust en stond het 2-0 voor Ghana. Na de rust gingen we verder en gingen we beter spelen. Na 2 doelpunten (1 van Kenia en 1 van Vincent) was de eindstand uiteindelijk 2-2 gelijk, daarna moesten wij penalty’s gaan nemen en daar zijn Nederlanders natuurlijk slecht in. Wij scoorden 2 van de 6 en Ghana 3 van de 6, ze vierden deze zege uitbundig na een spannende wedstrijd. Hoewel we hadden verloren was het super leuk en hebben we ons erg vermaakt. Onze spelers hadden allemaal goed hun best gedaan, vooral Jillan die was een enorm goede keeper. Na de voetbalwedstrijd gingen we nog naar de rest van de sportdag. Ook hebben we sprint wedstrijden gehouden met de Ghanezen die verassend gelijk waren. De Ghanezen (die erg snel waren) hielden veel van uitdaging, dus stuurde we onze snelste renner (Stef) die een gelijke tijd neerzette met de Ghanese uitdager. Ook speelde we spellen zoals ping-pong, limoen in een emmer en nog veel meer.
Na een leuke ochtend namen we afscheid van de school. Overladen met cadeautjes liepen we terug naar Hanukkah. We hadden een paar uurtjes voor onszelf voordat onze laatste Twi-les begon. We hebben onder andere zinnen geleerd zoals ‘I love you’ en ‘I miss you very much’.
Na de Twi-les zijn we naar het huis gegaan van een huismoeder van Hanukkah waarbij iedereen dezelfde mening had namelijk dat ze hier zelf niet zouden kunnen wonen. Het was een klein donker hutje met nauwelijks ramen waar 8 mensen in leefden. Wel hadden ze varkens, kippen en katten. Maar het stonk enorm, nadat we een kleine 20 minuten naar huis zijn gelopen zijn we lekker gaan eten en relaxen.
Ook willen we het even over de tandenpoets lessen hebben (gegeven door Gianna, Pleun en Vincent). De Lessen zijn erg leuk en de kinderen doen (meestal) goed mee. We laten de kinderen eerst even de zelf gemaakte poster (door Vincent) lezen en daarna geven we een demonstratie. Ook leggen we het belang van tandenpoetsen uit, maar ook zoals bij de sportdag zijn de kinderen grote springveren die moeilijk stil te krijgen zijn. Als ze een maal de stickers zien kunnen ze wel de braafste kinderen ter wereld. Kortom zeer geslaagde lessen :P.
De sfeer is goed en de Afrikanen hebben ons tot nu toe enorm verrast en veel dingen geleerd. Het eten is heerlijk hier en er zijn nog geen echte zieken gevallen (waar we erg trots op zijn), af en toe wel wat hoofd, van de felle zon, buikpijn en sommige een klein beetje heimwee. Maar dat is allemaal weer van zelf over gegaan.
‘Med0 wo’ en ‘ma fe wo paa’
Geschreven door: Vincent en Stef
PS: Geniet van Frankrijk mam, en pap geniet van de rust thuis  Fred, geniet van Disneyland met Martijn en Jasper
Ps: geniet thuis nog maar want over een week ben ik weer thuis ;). En Laura veel plezier in Griekenland.
Ps 3: De reacties op onze blogs worden om de paar dagen door iemand in de groep voorgelezen en op de beamer getoond. Dit is altijd een heel gezellige bijeenkomst.

• 15 Juli 2014 - 22:55

Fer:

Hoi allemaal,

Fijn dat jullie Ghana hebben laten winnen met voetballen: net het Nederlands elftal. Die hebben Argentinië ook laten winnen met strafschoppen!
    Ook goed te lezen dat de honderden tandenborstels hun bestemming gevonden hebben en dat er de nodige instructie bij gegeven wordt.
    Pleun: denk je aan de foto's voor de tandartsen die ze gesponsord hebben?
    Welterusten allemaal en we kijken weer uit naar het volgende verslag en natuurlijk naar de volgende foto's.
    groet Fer (vader van Pleun)

• 15 Juli 2014 - 22:55

Louise En Carin:

hallo daar in Verweggiestan,

Aan ons de eer om de eerste reactie te plaatsen.
    Moet je voorstellen hoe dit er bij os toe gaat,
    We kijken lekker tv, maar de laptop staat open en we zien de mails binnenkomen.
    Soms wat ongeduldig kijken we uit wanneer er weer een update volgt van die kanjers daar in Ghana.
    En dan joepie daar is ie dan...............een nieuw verslag van jullle belevenissen..

zo de eerste reactie is nu geplaatst...............moge er meer volgen want de boodschap is binnengekomen dat jullie hier ook naar uit kijken.

Jillin, ,later meer van ons......nu gaan we eert even jullie verslag lezen.

later......

groetjes carin en louise

• 15 Juli 2014 - 23:40

Paul En Lia:

Hallo allemaal.

het kan niet op... alweer een gezellige blog gelezen.
    wat een leuke SPORTIEVE dag hebben jullie weer beleefd.
    fijn om te horen dat het eten heerlijk is ,en dat jullie veel geleerd hebben van de afrikanen.
    jillin leuk dat je nu eens een voetbalwedstrijd hebt gekeepd ,ipv een hockeywedstrijd, hihi.
    fijn dat het tandenpoetsproject goed geslaagd is toppie.en dat er een fijne sfeer is. wij hopen dat jullie nog een aantal sfeervolle dagen tegemoet gaan ,samen hebben jullie veel werk verzet , sluit dit als een mooie herinnering in jullie harten en neem dit mee naar huis.
    lieve allemaal jullie zijn TOPPERS.
    en nu even naar onze TOPPER jillin WIJ ZIJN TROTS OP JOU.
    groetjes paps en mams ..........oh wacht daar komt nog een poot van Bootz.

• 16 Juli 2014 - 00:13

Joshua De Lange:

Hallo Ghanezen in opleiding!

Alweer een sportieve dag, jullie zullen wel aan het afvallen zijn ondertussen. Ohnee, dat lekkere eten maakt dat wel weer goed ;). Leuk dat jullie ook leren van de Ghanezen.

Geniet nog van de laatste dagen in het weeshuis, daarna kunnen jullie nog een paar daagjes genieten aan de kust voordat jullie de was bij moeders thuis kunnen dumpen :D.

Suus, zoals afgesproken probeer ik iedere avond de grootste ster aan de hemel te zoeken (mits de wolken dat toelaten, anders bedenk ik m). Donderdag ga ik met je moeder en Ankie de reportage van het weeshuis terugkijken. Amuseer je nog de komende week en ik ben benieuwd naar je verhalen! Tot snel, X

Greets,

Joshua

• 16 Juli 2014 - 00:41

Noelle En Eugene:

Hallo lieve Ghana kinderen,

Wat een sportieve dag alweer en een goede uitslag van de voetbalwedstrijd.
    En Stef misschien een nieuwe sport ontdekt atletiek misschien?
    Ik kan me voorstellen dat jullie stiekem naar vrijdag uitkijken heerlijk naar het strand een beetje uitslapen en uitrusten van die vele indrukken die jullie de afgelopen week hebben moeten verwerken het is ook niet niks wat jullie allemaal hebben gedaan fantastisch.
    Gebruik die laatste week ook om een beetje af te kicken en geniet van het mooie land want dit maak je niet vaak meer mee .
    Maak veel plezier dan gaat de tijd ook vlug voorbij en voor je het weet sta je in Heerlen op het station en kan je er alleen nog maar op terug kijken dus genieten maar lieve schatten .

P.S Fem leuk om je stem even gehoord te hebben ik kan niet wachten om al die leuke verhalen te horen en je een dikke knuffel te geven en pap verheugt zich er ook op om je weer thuis te hebben
    dikke dikke knuffel en tot gauw.

Lieve allemaal welterusten en hou de stemming erin en Stan wat een leuke foto's je bent goed bezig jongen maar we hadden ook niets anders verwacht van zo"n TOPPER

• 16 Juli 2014 - 07:19

Trudi:

Hoi hoi wat een spannende wedstrijd zal dat geweest zijn!!! jammer dat het niet uitgezonden is ik had er vast voor opgebleven. Maar tussen de regels door begrijp ik dat jullie een klein beetje bewust hebben verloren??? Harstikke sportief!!! en zo hou je vrienden. Foto"s zijn ook altijd heerlijk om te zien de vrolijkheid straalt van jullie gezichten... zelfs bij de twee wasvrouwen al is dat een beetje moeilijk vast te stellen, ach het is net zo iets als kamperen waarschijnlijk!! Dat doe ik ook niet ;) ik/wij houden van luxe in de vakantie... tja beetje verwend hé!? Ben nu al benieuw wat jullie vandaag mee maken.. in ieder geval veel plezier!!! Trudi

• 16 Juli 2014 - 07:21

Mark:

Goeiemorgen Ghana gangers,

Wat blijft het heerlijk om voor het slapen gaan z'n verslag te lezen!
    ik denk niet dat ik de enigste ben, als ik zeg dat ik er voor op blijf!

Geniet ervan de laatste 2 daagjes in het weeshuis samen!

Groetjes Mark,

Ps Pleun, een poot van een krulhond! Krulhond!? Ja krulhond!

• 16 Juli 2014 - 09:33

Chantal:

Ha Vincent en Stef en natuurlijk de rest,
    Jullie verslag van de voetbalwedstrijd kan zo in de krant. Peter en ik hebben dubbel gelegen. Knap hoor, en weer heeft Nederland NIET verloren maar is de wedstrijd met strafschoppen beslist, chapeau! En Kenia, jij houdt de womenpower tenminste hoog! Dank!
    En nu zal Stef dus wel op sprinten willen, want als hij gelijk op gast met de ghanezen dan voel ik het al aankomen. Trots op jou Stef!!!
    Ik hoop dat jullie daar in Hannukah nog een paar van dit soort superdagen hebben.
    Wij zitten inderdaad inmiddels in de Franse Loire en hebben gister een middelbare schoolvriend van Peter bezocht (60 jaar geleden voor het laatst gezien! ). Heel leuk en bijzonder.
    Nou jongens en meiden, ik zie uit naar julli volgende verslag,
    Hakuna matata,
    Chantal en Peter

• 16 Juli 2014 - 09:54

Guy:

Dag Stef,
    Gelukkig doen jouw darmen het weer normaal, anders had je toch een probleem bij het sprinten gehad LOL. Na de vakantie moet je toch maar eens bij een atletiek vereniging gaan kijken.

Geweldig dat jullie zoveel aparte dingen meemaken. Hoewel we natuurlijk een heleboel lezen op jullie blogs, kan ik toch niet wachten tot je terug bent om te horen wat jullie allemaal hebben meegemaakt.
    Hier gaat het volgens de weersverwachting eindelijk ook eens richting tropische temperaturen, dus wie weet als jullie terug zijn, merken jullie weinig verschil in het weer.

• 16 Juli 2014 - 10:22

Coby Rosenboom:

Hallo lieve sharyn.
    Dankjewel voor je mailtje.
    Ik wist niet dat de blog werd voorgelezen.
    Maar ik ben niet zo van het digitale. zie je liever gewoon snel weer in persoon.
    Hier wordt het nu eindelijk ook eens mooi weer . dus dank je dat je wat zon naar hier gestuurd hebt.

Ik zie weinig op de foto's. Of je bent er gewoon toevallig niet?
    Maar ik hoop dat je zelf veel foto's maakt .
    Magaly denkt elke dag trouw aan het stickertje voor de aftelkalender.Dus op woensdag volgende week staat er een groot hart en dat is de dag dat je weer naar huis komt.
    Geniet maar nog van alles , maak mooie foto's en dan staan we volgende week op het station met 2 broodjes bufkes.

Heel veel kusjes en knuffels van ons

• 16 Juli 2014 - 12:36

Ouders Kenia:

hoi allemaal
    wat geweldig is dat om iedere keer te lezen wat jullie allemaal meemaken, en wat fijn dat jullie dokter Harry nog niet echt nodig hebben gehad!!! (haha misschien alleen stef)gelukkig ben je weer opgeknapt en kon jij een mooie tijd neerzetten met een sprint wedstrijd,en volgens mij kon je zelfs nog sneller:) maar ja die hitte he.

hey lieve Kenia weet je dat het hier thuis enorm opgeruimd blijft ,en dat ik de helft minder was heb haha maar jou eeennoooormm mist, zelfs je zus begint je te missen al is het alleen al om ff lekker ruzie te maken!jeetje over een weekje zijn jullie alweer thuis.
    meissie geniet nog even van Ghana en haal er nog uit wat er in zit, zorg ervoor dat jullie tevreden het weeshuis verlaten en dat de kindjes kunnen genieten van het mooie werk wat jullie daar achterlaten.
    voor allemaal hele dikke kus en knuf

• 16 Juli 2014 - 19:35

Conny Keulen:

Hallo lieve Stan en lieve allemaal,

Ik wil jullie voor morgen nog een super laatste volledige dag in het weeshuis toewensen. Ik hoop dat jullie alles hebben kunnen volbrengen wat julie in gedachten hadden. Neem alle fijne momenten heel goed in jullie op en breng ze mee naar Limburg zodat wij nog heel lang van al jullie ervaringen kunnen mee- en nagenieten. Knuffel alle lieve kindjes eens goed en laat alle spullen achter die zij goed gebruiken kunnen en die wij hier zo makkkelijk nieuw kunnen kopen! Het ga jullie goed, heel veel plezier gewenst met jullie vrije dagen, ik kijk uit naar jullie volgend verslag!
    Liefs, Conny

• 16 Juli 2014 - 23:43

John & Lean :

Nou op de valreep nog even wat tekst van ons. :))

Tandenpoetslessen, tjonge jonge geweldig. Dat zou mij nu nooit invallen, maar wel prima dat jullie dit doen! Echt waar de dingen die jullie allemaal doen, heel creatief en bijzonder nuttig. Goede dingen, goede acties!
    Voetballen, tja wij Nederlanders moeten het eigenlijk ook nooit op 'pingels' laten aankomen. Wij moeten winnen met voetballen, maar strafschoppen is aan ons toch niet besteed. Fijn om te lezen dat jullie een mooie dag hebben gehad.

We zijn wel langzaam aan het aftellen, over een week zijn jullie alweer in Nederland, maar een geluk... het weer is hier dan ook best goed (als de voorspellingen kloppen).

Nou hier is het inmiddels bijna middernacht, dus welterusten allemaal en ben weer benieuwd naar de blog en foto's van morgen.

xoxoxoxo voor Belana xoxoxoxo

• 17 Juli 2014 - 00:22

Paul En Lia:

Hallo Jillin.

zou je als het kan een foto van jou met een groep kindjes,en een foto met jou en een kindje willen maken,dan kunnen ze die bij de zendingsbus hangen.op Emma.

nog een fijne dag op Hannukha .dag sjat