dag 5 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu dag 5 - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

dag 5

Door: Belana en Britt

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

08 Juli 2014 | Ghana, Sunyani

Me ma wo adwo familie, vrienden en kennissen,
Gisteravond hebben we gekeken naar de voorbereiding van de openingsdans van de school circle of Life waarin we verblijven. Dit was super leuk om te bekijken. Afrikaanse dans is echt heel anders dan dat we in Europa dansen. Na een tijdje mochten wij zelf ook mee dansen. Het was echt super gezellig en iedereen had het naar z’n zin. Toen we weer binnen waren hebben we samen een actie film gekeken.

De dag begon om 8 uur in de eetkamer met alleen brood en pindakaas. Wij twee en nog een paar vinden pindakaas niet zo lekker. Dus dat betekend gewoon droog brood want de jam was op. De groep werd na het ontbijt opgesplitst in verschillende groepen. De een moest verven, de ander moest puin ruimen en we hadden nog een groepje die de schoenen moesten sorteren . De mensen in het weeshuis en van de school waren er van verbaast hoeveel klusjes wij hebben geklaard vandaag. Iedereen deed mee en het was super gezellig geworden. We hebben er met z’n allen een top middag van gemaakt! Ook hebben we een trampoline opgezet voor de kinderen die naar deze school komen. De trampoline is 4 meter breed en doet het perfect. We hebben erop gesprongen met de kinderen en ze vonden het geweldig.

Om 1 uur kregen we onze lunch, tomatensoep. Wat alweer super lekker was. Na de lunch zijn we weer verder gegaan met werken. Iedereen ging weer aan de slag. Mozes, Jos, Minou en ik, Belana, waren in het dorp een gitaar gaan halen. Alleen konden we er nergens een vinden. Na een tijdje vonden we een winkel die wel iemand anders wist die gitaren verkocht, daarom konden we de gitaar ’n paar uur later komen ophalen. Helaas is 1 snaar nu al gesprongen. We zullen dus morgen even terug moeten gaan om de gitaar te laten maken. Hierna hebben we nog Twi les gekregen. Twi is de taal die in Ghana wordt gesproken, alleen is het nog niet de officiële taal. Deze les was heel leuk en gaat donderdag weer verder. We hebben verschillende woorden en zinnen geleerd. Hierna zijn we naar het weeshuis geweest en hebben we gevoetbald, armbandjes gevlochten en bellen geblazen.

Het avondeten bestond uit pasta, tomatensaus, fruitsalade en gemengde salade. Het was heerlijk. We hebben een Toto gemaakt en de winnaar mag 1 corveebeurt overslaan ( afwassen en wc poetsen ) nu maar hopen dat Duitsland met 1-2 wint want dan hoeven wij 2 geen corvee te doen! Nooit gedacht dat we zo graag wilde dat Duitsland van Brazilië zou winnen. Dus vanavond zijn wij voor het eerst echte Duitse supporters. Want de wedstrijd wordt vanavond natuurlijk bekeken met z’n alle in de eetzaal. Dit wordt vast weer super gezellig.
We hebben een hele leuke gezellige goede super tijd hier, haha, dus maak jullie maar geen zorgen en blijf posten op de blog want wij lezen alles. ( we missen jullie heel erg en we houden van jullie papa’s en mama’s, denk eraan hoe goed jullie het hebben want hier is veel armoede. )
Veel kusjes en knuffels van Britt, Belana en de rest van de Ghanagangers!❤
(13 juli om 23:00 bij sbs6 komt er een herhaling van een aflevering over het weeshuis, Kijken dus!)

• 08 Juli 2014 - 22:39

Sandra Van Graven-Rugl:

Wat fijn dat jullie het zo fijn. Alleen pindakaas en brood; is de nutella van Minou dan al op??? Helaas is het dit moment al 0-4 voor Duitsland, dus toch corvee voor jullie ;( . En Miinou : als de gitaar te weinig snaren heeft, zing je gewoon wat harder!!! Groetjes aan iedereen en kusjes voor Minou :)

• 08 Juli 2014 - 22:55

Paul En Lia :

Hallo Ghanagangers.

Wat is het toch geweldig om via de blogs met jullie mee te mogen genieten,van alles wat jullie beleven.
    En jillin lekker gegeten vandaag , je bent goed bezig lieverd.
    Geniet van wat jullie SAMEN daar in het verre Afrika al gedaan hebben.
    Leuke foto,s hebben we ook al gezien.
    Wij wensen jullie nog veel plezier ,en wachten op het volgende verslag.
    Groetjes vanuit een zeer regenachtig Gebrook.

• 08 Juli 2014 - 23:00

Petra, Axel En Ruben:

Hallo Duitse supporters,
    Nou; winnen gaan ze in ieder geval vanavond ... niet normaal ....nu al 5-0 voor!!
    Helaas voor jullie toch corvee-beurt. Veel plezier vanavond met z'n allen.

Leuk al die foto's; zier er goed uit; jullie zijn echt heel goed bezig. Daar mogen jullie heel erg trots op zijn.
    Wij gaan zeker kijken naar de herhaling op SBS6; wel bijzonder dat juist nu weer aandacht is voor het weeshuis waar jullie verblijven. Voor ons als familie best gek om te weten dat jullie daar nu "live" aan het werk zijn. Dat maakt de reportage des te leuker om naar te kijken. Wij zijn benieuwd ....

Elian; speciaal heel veel groetjes van Opa en Oma en van ons natuurlijk ook.
    Wij denken heel veel aan je en zien elke keer uit naar de dagelijkse update. Goed bezig schat!
    Dikke poen XXXX van mam, pap en Ruben.

• 08 Juli 2014 - 23:00

Joshua De Lange:

Hallo Ghana vangers,

0-5 voor Duitsland, ik denk dat iedereen corvee moet doen, dit zal niemand voorspeld hebben!
    De foto's maken de blog nog levendiger! Het klussen gaat jullie goed af, en Susan zal wel blij zijn met de trampoline ;).
    Voor je het weet zijn jullie weer thuis, dus geniet er maar goed van.

Groetjes aan iedereen en een knuffel voor Susan,

Joshua

• 08 Juli 2014 - 23:14

Mark:

Hallo Ghanagangers & lieve Pleun,

Hier heb ik dus me wekker om 23:00 voor gezet.
    Om even dat superleuke verslag te lezen.
    Toch beetje raar, douche in de regen, hier kon je vandaag zeer goed douche dan.

Ghanagangers , een fijne nacht gewenst, en succes morgen.

Pleun, ik mis je en ben ontzettend trots op je♥

Mark

• 08 Juli 2014 - 23:31

Maria Rosenbrand:

lieve Ghanagangers...Geweldig om jullie via de blog's te volgen ,super trots op jullie ...knuffel voor jullie allemaal...en een Speciale Big Hug..voor mijn lieve Kleindochter Romée xxx

• 08 Juli 2014 - 23:33

Noelle En Eugene:

Hallo keiharde werkers wie had dat gedacht dat jullie in jullie VAKANTIE zoveel goede daden gingen verrichten ik vind het geweldig !!!!!!!!!!!!!!!! en dat met zoveel plezier het is bijna een opvoedkundige les voor ouders onder het motto '' zet je kind eens wat vaker aan het werk' ze doen dit namelijk met plezier maar zonder flauwekul schatten ik ben blij dat jullie het zo leuk hebben veel plezier met de wedstrijd Duitsland ze hebben al gewonnen dat word dan Nederland - Duitsland hoop ik lachen!!!!!!!!!!!! en Femke mam is trots op je dikke knuffel van mam en pap en niet te vergeten onze Mickey hij zoekt je elke dag
    ik verheug me alweer op het volgende verslag welterusten allemaal.

Groetjes allemaal en een knuffel voor alle kindjes

• 09 Juli 2014 - 00:01

Audrey:

Lieve Lau,
    Hoe gaatie? Ik lees en zie dat jullie goed bezig zijn. Wat leuk dat jullie ook Twi les krijgen. Verhongeren doen jullie niet, want zo te lezen is het allemaal heerlijk wat jullie voorgeschoteld krijgen. Ivm het voetbal hebben we helaas om 23u de herhaling van het weeshuis gemist, maar we gaan kijken via uitzending gemist.
    Het is inmiddels 23.50u, slaap lekker en we zien weer uit naar het volgend verslag en natuurlijk de foto's.
    Lieve Lau, voor nu slaap lekker en nog veel plezier en geniet van alles en nog wat. Veel liefs en een dikke knuffel van pap, mam, mies en een pootje van loewie (van Gaal, hahaha).

• 09 Juli 2014 - 00:34

Fred En Debbie:

Lieve Ghana gangers,
    We gaan elke dag extra laat naar bed om jullie verslagen te kunnen lezen. Dat houdt dus wel in dat we af en toe na het middageten moeite hebben om niet lekker in slaap te vallen ;)! Maakt helemaal niets uit, want we vinden het geweldig om te lezen hoe goed jullie met zijn allen bezig zijn en wat een leuke foto's! Alvast heel erg veel plezier met de wedstrijd morgenavond en een hele dikke knuffel voor Romée XXX Trouwens, met je grote vriend Dubai gaat het prima dus voor jou een dikke poot!

• 09 Juli 2014 - 07:21

Trudi:

zo hé hier ook iedereen voor Duitsland maar ik ben bang dat iedereen gewoon zijn corvee taak moet vervullen, wat een uitslag! MMMM pindakaas als ontbijt ...geloof dat ik ook liever kaal brood zou hebben. Maar wauw wat doen jullie veel goed werk met zijn allen!! Complimenten voor iedereen!
    Wat een prachtige grote trampoline zeg, tjonge wat zullen de kids blij zijn. Nou gangers (wat een woord eigenlijk) volgens mij zullen jullie je vandaag ook niet vervelen en voor vanavond veel kijk plezier.
    Hup Holland!!
    groetjes Trudi

• 09 Juli 2014 - 09:28

John Lean:

Wat leuk om te lezen allemaal. Ook fijn om te horen dat jullie allemaal ook net zo nieuwsgierig zijn naar onze reacties en dat jullie die ook allemaal lezen :)

Als ik het zo lees komen jullie allemaal terug als alleseters en doen jullie echt veel ervaringen en indrukken op. Ook het besef dat we het met z'n allen toch betrekkelijk goed hebben hier in Nederland.

Jullie werken allemaal hard, maar jullie hebben samen ook veel plezier. Dat is heel fijn en doet goed om te lezen 'leuke gezellige super goede tijd' daar hebben. Blijf maar lekker daar, want hier regent het al twee dagen bijna onafgebroken. Ook is het koel. Hopelijk wordt het weer hier snel wat beter, maar eerst vanavond ff afrekenen met Messi en zijn vrienden :)) Jullie zitten dan zeker ook weer gezellig in oranje voor de buis.

Nog even dit: op Twitter vond ik een Tweet waarin een presentatrice van SBS6 zegt dat het weeshuis zondagochtend om 11:30 uur op SBS6 op TV komt. Maandag de 13e zal wel de herhaling zijn van komende zondag. Ik plak de Tweet hierin, dus zondag 11:30 uur allemaal kijken.

Selma van Dijk (@SelmaHVNL)
    07-07-14 14:03
    Zondagochtend 11.30 Hart voor Hanukkah op @SBS6. Over het kindertehuis in #Ghana waar ik de #Nijmeegse4daagse voor loop. Sponsors gezocht!!

Dikke knuffel en kus voor Belana, die nu lekker los kan op de gitaar xoxox.

• 09 Juli 2014 - 10:18

Eugene:

Fijn dat het zo gezellig is .Inderdaad mogen wij ons realiseren hoe goed wij het hebben , maar zijn jullie er ook bewust van hoe uitzonderlijk het is, in die armoede, een gitaar te kopen,want jullie moesten er echt naar zoeken. Dus een snaar meer of minder mag de pret dan ook niet drukken, met 5 snaren kun jullie ook muziek maken en de fijne snaar raken ,door samen te delen.
    veel muzikale uurtjes , samen

• 09 Juli 2014 - 10:42

Jos En Riny Keulen:

Hallo lieve Ghana-gangers,
    Wat hebben jullie het leuk daar in dat verre Afrika. We kijken elke dag uit naar jullie reisverslag.
    En ook de leuke foto's natuurlijk. Enne Stan... we wisten niet dat je afwassen ZÓÓÓ leuk vindt.
    Dat moeten we goed onthouden!!
    Groetjes oet Kunder..
    Jos-Riny-Jorien-Gregor

• 09 Juli 2014 - 13:08

Ellen Van Essen:

Hallo allemaal,
    Wat leuk om jullie blog te lezen! Ik ben iedere dag weer benieuw (en met mij vele anderen) wat jullie allemaal beleven.
    Hier regent het nu al voor de tweede dag. Op deze manier krijg je nog niet echt een vakantiegevoel.
    Jos, de vijver die je pas hebt dichtgegooid in de tuin is inmiddels weer in een vijver veranderd!
    Geniet allemaal van de komende tijd.
    Heel veel groetjes en voor Jos een dikke kus (ook van Finn).
    Ellen

• 09 Juli 2014 - 19:35

Diana En Marcel:

Hallo allen,

Wat is het toch leuk om iedere avond jullie blog te lezen.

Geweldig hoe jullie die kids verwennen met jullie muziek, goedheid en humor. Op de foto.s spat het plezier ervan af. Zo zie je maar weer met plezier is iedere klus te doen.

Blijf ons bestoken met jullie verhalen.

Marcel en diana

• 09 Juli 2014 - 20:33

Jolanda, Ger, Joyce En Senna Van Bree:

Hallo Ghanagangers,

Erg leuk hoe jullie de blog vullen met jullie verhalen en foto's. Dit geeft voor ons, het thuisfront, een goed gevoel. Zo te zien en te lezen hebben jullie het erg naar de zin en lijkt het heel gezellig. We kijken iedere dag uit naar de verhalen en de foto's.
    Veel plezier allemaal en geniet ervan !

Groetjes voor iedereen en een extra dikke knuffel voor Britt !