de eerste dag 4 juli - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu de eerste dag 4 juli - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sintermeertencollege - WaarBenJij.nu

de eerste dag 4 juli

Door: Laura en Jos

Blijf op de hoogte en volg Sintermeertencollege

05 Juli 2014 | Ghana, Accra

Zo, eindelijk 4 juli 1014. De dag dat we vertrekken naar Ghana. Het heeft lang geduurd, we hebben veel hobbels moeten overwinnen, maar we zijn dan toch vertrokken!

Vanmorgen om 08.10 uur kwam ik na een korte nacht op het station in Heerlen aan. Ik was niet de eerste. Onze jarige Britt was er al voor mij. Na een aantal minuten kwamen er nog meer reisgenoten en we zijn naar spoor 5 gelopen. Hier zouden we bij elkaar komen. Het was een gezellige drukte op ons perron en de trein stond al klaar. We waren zo brutaal om een hele wagon voor ons te claimen, want het was niet zo druk in de trein.
We hadden ’s ochtends gehoord dat er voor Schiphol een ongeluk gebeurd was en dat er tot 11 uur geen treinen zouden rijden op het laatste deel van het traject richting Schiphol. In Heerlen werd ons verzekerd dat wij daar geen last van zouden ondervinden.
Houd jullie vast… ons eerste avontuur stond op het punt te beginnen! We begonnen, nadat we uit Heerlen vertrokken, een liedje voor onze jarige Britt te zingen maar toen…… kregen wij te horen dat onze trein niet verder zou rijden dan station Eindhoven en dat we daar uit moesten stappen. We konden op hetzelfde perron wachten op onze nieuwe trein die een kwartier later zou komen. Ook werd ons verteld dat we in Utrecht nog een keertje zouden moeten overstappen.
Wij stonden al helemaal in de startblokken en op aanwijzingen van projectleidster Renee was iedereen startklaar voor de ‘grote verhuizing’ van al onze bagage. Net voordat we in Eindhoven zouden arriveren, werd omgeroepen dat we toch konden blijven zitten. Wel moesten we 20 minuten wachten omdat er een treinstel bij moest komen i.v.m. de drukte.
Na nog een keertje gezongen te hebben voor de jarige; deze keer inclusief het uitblazen van een kaarsje bovenop een roze koek, vertrokken we weer vol goede moed richting vliegveld . Maar toen………..
Net voor Utrecht kregen we te horen dat we in Utrecht moesten uitstappen en de trein naar Leiden moesten nemen. We konden onze teamspirit alsnog beproeven in de ‘grote verhuizing’. Tas na tas werd doorgegeven (net als emmertjes water in de tekenfilms) van leerling naar leerling. Tijdens het uitstappen kregen we te horen dat we niet naar Leiden moesten, maar beter konden reizen via Amsterdam CS. Weer naar een ander perron met al onze bagage. Hier kwamen we toevallig mevrouw Nuijens tegen die ons nog even een hele fijne reis wenste. Aangekomen, na heel veel trappen, op het perron wachten we geduldig op de trein. Iedereen had het zweet op zijn/haar voorhoofd staan. Vervolgens ingestapt en nu op weg naar Amsterdam CS. In de trein hebben we aan de conducteur gevraagd op welk perron we de trein naar Schiphol konden vinden. Het werd keurig voor ons opgezocht. Op Amsterdam Centraal aangekomen; weer hetzelfde bagageritueel, trappen af en trappen op. Op perron 15 zou de trein naar Schiphol vertrekken. We hadden 15 minuten de tijd.
Intussen had Ron, de vader van Lotte ( die al op Schiphol aanwezig was voor de start van hun familievakantie) al van alles geregeld, bagagekarren, versnelde bagage drop-off, etc. Hij had volgens mij zelfs al iemand geregeld die het vliegtuig tegen zou houden ;).
Weer even terug naar perron 15, waar wij keurig op onze trein stonden te wachten. Er was nog wat onduidelijkheid of het wel de goede trein was, want op de borden stond dat dit de internationale trein naar Brussel was. Gelukkig kregen we al snel te horen dat deze trein via Schiphol zou rijden. Snel weer alle tassen de trein in hijsen en stapelen.
Eindelijk, om 13.oo uur kwamen we op Schiphol aan. Ron en Jesse stonden al klaar op het perron en hebben in hoog tempo meegeholpen met het uitladen van de reistassen. De hele familie Crombaghs heeft geholpen met sjouwen! Wij willen Ron, en zijn familie hartelijk bedanken voor alles wat ze op Schiphol geregeld hebben!
Het inchecken en inleveren van de koffers liep gesmeerd, mede door de hulp van het Schiphol personeel. En ondanks alle ‘verhuizingen’ kon toch iedereen zijn koffer nog terug vinden. Teamopdracht geslaagd!
De douane liet ons ook snel door en toen op weg naar onze gate F3. Daar aangekomen mocht iedereen een half uurtje rondlopen want om 14.00 uur wilden we inchecken. Het inchecken verliep ook vlotjes en nu maar wachten tot we het vliegtuig in mochten. Het vliegtuig zou om 15.10 uur vertrekken maar om 15.15 uur stonden we nog steeds bij de gate. Er kwam iemand langs om te vertellen dat we vertraging hadden. Er moest namelijk nog een landingswiel verwisseld worden ( zou Ron dit geregeld hebben ;)?)
Eindelijk, rond half 4 mochten we instappen en vertrokken we met een vertraging van ruim een half uur. De piloot vertelde via de intercom dat hij wat sneller zou vliegen om de verloren tijd zoveel mogelijk in te halen.
We zijn nu net boven de Sahara aangekomen en de vlucht verloopt rustig. Ook de leerlingen die nog nooit gevlogen hadden, voelen zich op hun gemak en genieten ervan.
Inmiddels zijn we met een kleine vertraging geland. Na een half uur wachten bij de douane zijn we de tassen gaan ophalen en naar onze gids Nathan gegaan. De bus stond al klaar en heeft ons naar ons eerste hotel gebracht, het Pink Hostel in Accra. We hebben nu met z'n allen wel een goede nachtrust verdiend. Morgen moeten we om 07.00 uur alweer aan het ontbijt zitten en om 08.00 uur begint het Afrika avontuur pas echt richting de Boti falls en eindpunt Kumasi..

Groetjes van ons allemaal.

• 05 Juli 2014 - 01:31

Joshua De Lange:

Super fijn om die blogs zo te lezen. Die paar hobbels van vandaag zijn zo te lezen soepeltjes opgelost. Slaap lekker en hopelijk snel weer een blog.

Greets,

Joshua

• 05 Juli 2014 - 07:40

M. Beaujean :

Leuk om zo jullie avonturen te volgen. Dat was al een spannende start maar gelukkig is het allemaal goed verlopen. En nu genieten van een fijne tijd in Ghana!
    Marjo

• 05 Juli 2014 - 08:02

Paul En Lia:

Goede morgen Ghana gangers.
    Hopelijk hebben jullie goed geslapen.
    Na het lezen van de blogs hebben jullie het ook wel verdiend.
    Fijn dat alles zo goed is verlopen.
    Voor vandaag wensen wij jullie een mooie dag toe .
    Het Afrika avontuur gaat beginnen.........................

• 05 Juli 2014 - 08:38

Marionne:

Wat een start, hebben jullie nog nagels? Gelukkig zijn jullie veilig aangekomen. Nu is het nog even genieten van de rust voordat jullie aan de slag kunnen.
    Veel plezier, maak er samen iets moois van!

• 05 Juli 2014 - 09:15

Conny Keulen:

Als jullie die eerste beproeving al zo goed doorstaan hebben, gaat het helemaal goed komen, daar ben ik van overtuigd! Wat is het super om jullie op deze manier zo te kunnen volgen, klasse. Laat het genieten maar beginnen. Veel leve groetjes vanuit Voerendaal.

• 05 Juli 2014 - 09:30

John & Lean:

Tjonge jonge, wat een treinreis! Jullie hebben het wel goed en als team opgelost en gelukkig een rustige voorspoedige vlucht. Geniet vandaag van Boti Falls en de andere sites die jullie bezoeken. Hoe is het met het weer...? Is het erg warm qua gevoelstemperatuur?
    Het is heel erg fijn dat jullie een leuke en informatieve blog schrijven, het is echt heel leuk om te lezen en jullie zo te volgen. Geniet er samen van en wij zijn al benieuwd naar de nieuwe update ;)

• 05 Juli 2014 - 10:07

Trudi:

Goedemorgen Ghana gangers pff wat een heerlijk avontuur zo in het begin. Ik ben een gelukkig mens omdat ik ook de blog van de Crombaghs kan/mag volgen. Dus achter de schermen hebben ze veel gepraat met KLM personeel en nagel bijtend op de trein gewacht! gelukkig is alles goed gekomen. Ik zit op het puntje van mijn stoel te wachten op het volgende avontuur. Veel plezier en geniet van alles!!

Trudi (tante van Lotte)

• 05 Juli 2014 - 12:25

ICT Team Van School:

Oefffff,

Jullie zijn goed aangekomen in Ghana!
    Vandaag start het avontuur past echt........

Succes namens ons allemaal,
    Jos, Tim, Maurice, Pascal, Micha en Viktor

• 05 Juli 2014 - 15:37

Pierre, Mireille, Laura En Gianluca:

Goedemiddag Ghana.

Poehhh wat een begin zeg!! En zo levendig verteld! Het was alsof we zelf met die tassen moesten slepen..., en we weten allemaal hoe zwaar ze waren. Petje af hoe jullie dit geregeld hebben.
    Gianna, je kleine broer wilde jou nog een hele fijne tijd toewensen in Ghana en een dikke knuf en kus geven via deze mail.
    Heel veel plezier samen en geniet met volle teugen van deze mooie ervaring.
    En als jullie niet te moe zijn en kunnen kijken, voor vanavond Hup Holland Hup!!!
    We kijken uit naar jullie volgende avonturen.
    Liefs P, M, L en GL xxxxx

• 05 Juli 2014 - 20:59

Carlijn Van Doornik Tante Van Anne Huijnen :

Leuk dat alle avonturen verteld worden zo zijn we er toch even bij geniet ervan met zijn allen doe voorzichtig en kom weer heel thuis Het word vast een ervaring om nooit tevergeten liefs tante Carlijn Vincent en Sterre

• 06 Juli 2014 - 01:17

Martine Huijnen:

Lieve suus,
    Ben nog laat op na een spannende wedstrijd en plaats meteen dit berichtje,VAN HARTE PROFICIAT
    .Wij (ook Niels& Maurice uit Oostenrijk) wensen jou een te gekke dag vandaag,ik weet niet meer of je vorig jaar ook in Ghana was met je verjaardag Groetjes Martine
    P.s. Geef Anne een dikke knuffel van mij het is hier wel stil zonder haar

• 06 Juli 2014 - 11:33

Chantal Savelsbergh:

Wat fantastisch hoe relaxed en cool jullie gebleven zijn. Jos, je bent beter dan Louis van Gaal! Petje af!
    Ik vind het heerlijk om jullie verhalen te lezen. Zo maken we het hier helemaal mee!
    Dikke kus voor iedereen daar,
    Chantal

• 08 Juli 2014 - 00:17

Esther Broux-Breidenbach:

Lieve Laura, goed geschreven! Wat een mooi avontuur maak jij toch mee zeg. Ik volg vanaf nu elke dag het reisverslag op de voet. Liefs, tante Es x

• 09 Juli 2014 - 21:36

Maureen:

Heel veel plezier!

• 12 Juli 2014 - 17:55

Tom :

Das grappig, ik zit nu ook in een pink hostel in accra. Kamer 9, welke hadden jullie?
    En komen jullie nog in de buurt van Cape Coast?

gr Tom

Tags: vertraging